Trampolina + Emocje – rozwój emocjonalny młodszych dzieci

O tym, jak ważny jest rozwój emocjonalny dziecka pisałam już nie raz, między innymi tutaj. Narzekałam również na to, że system edukacyjny nie za bardzo dba o tą sferę życia dziecka.

Z tym większym entuzjazmem przyjęłam nową pozycję dostępną na rynku, a ukierunkowaną na pracę z dzieckiem w wieku przedszkolnym właśnie nad tym aspektem.

W zasadzie nie jedną, bo mam tu na myśli cały zestaw trzech książeczek – ćwiczeniówek Trampolina+ Emocje.

Wydawnictwo PWN pisze o tej serii w następujący sposób:
„Trampolina +. Emocje to zbiór kart zadaniowych, gier, historyjek obrazkowych oraz ćwiczeń i zabaw wspomagających wszechstronny rozwój najmłodszych przedszkolaków – ze szczególnym uwzględnieniem sfery emocjonalnej.

Dzięki różnorodnym formom zabaw dziecko uczy się rozumienia różnych zachowań i okazywania uczuć, panowania nad emocjami, rozpoznawania problemów, empatii oraz poznawania nowych osób. Poprzez kształtowanie inteligencji emocjonalnej dziecko nabywa pewności siebie i wiary we własne możliwości.

Publikacja zawiera propozycje ćwiczeń i zabaw wspomagających rozwój emocjonalny, które:
• rozwijają umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć u siebie i u innych
• kształtują kontrolowanie własnych emocji i panowanie nad stresem
• wspomagają kształtowanie poczucia własnej wartości
• kształtują porozumiewanie się i pozytywne zachowania społeczne oraz ułatwiają rozwiązywanie problemów
• wykształcają empatię
• pomagają nabywać umiejętności współpracy w zespole.

Publikacja do wykorzystania w pracy z każdą serią pakietów edukacyjnych, a także podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, indywidualnych, jak i podczas pracy grupowej.”

Materiały dostosowane są do możliwości dzieci:
– Trampolina + Emocje 1 – najmłodszych przedszkolaków (3-latków) – (dostępna tutaj – klik)
– Trampolina + Emocje 2 – starszych przedszkolaków (4-latków) – (dostępna tutaj – klik)
– Trampolina + Emocje 3 – starszych przedszkolaków (5- i 6-latków) – (dostępna tutaj – klik)

W każdej książce znajdziemy około trzydziestu stron różnych ćwiczeń, szeroko związanych z emocjami.

Karty pracy są kolorowe i ładnie ilustrowane. W ciekawy sposób angażują dzieci do wysiłku, przez rysowanie, uzupełnienie, kolorowanie czy wycinanie. Ćwiczenia w większości są krótkie i stosunkowo proste do wykonania.

To, co jest dodatkowym atutem pozycji, to zawarte na końcu książeczek propozycje ćwiczeń i zabaw wspomagających rozwój emocjonalny. Pozwalają one poszerzyć o pracę z emocjami zajęcia w grupie przedszkolnej. Zabaw jest naprawdę sporo i w znacznym stopniu nadają się do wprowadzenia na terenie przedszkola.

Jeśli mam wyrazić swoje zdanie to jestem naprawdę pozytywnie zaskoczona. Ćwiczenia świetnie sprawdzą się zarówno podczas pracy indywidualnej jak i grupowej. Z publikacją pracować można zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Oczywiście, samo wykonanie zadań nie wystarczy, niezbędna jest także rozmowa z dziećmi na temat prezentowanych treści. Jest to jednak świetna baza do tego, by rozpocząć z dzieckiem podróż po krainie emocji.

Anna Karcz – psycholog dziecięcy, terapeuta pedagogiczny

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

Dodaj komentarz

  • (Twój adres email nie zostanie opublikowany)

Wyrażam zgodę na przechowywanie danych osobowych i przetwarzanie ich poprzez przypisanie treści komentarza do adresu e-mail.