Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Cele w pracy psychologa z dzieckiem przedszkolnym – rozwój emocjonalno-społeczny

Pracując z dzieckiem w wieku przedszkolnym powinniśmy określić cele, które zamierzamy realizować na rzecz prawidłowego rozwoju naszego podopiecznego. Poniżej znajdziecie moje propozycje, które warto rozważyć do zamieszczenia w planie pracy z dzieckiem. Poniższe cele dotyczą rozwoju emocjonalno-społecznego.

  1. rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich uczuć w konkretnych sytuacjach,
  2. rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć innych w konkretnych sytuacjach,
  3. kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
  4. ćwiczenie podejmowania określonych czynności, które pomagają regulować emocje,
  5. kształtowanie empatii,
  6. budowanie realnego poczucia własnej wartości,
  7. stopniowe przyswajanie norm i zasad społecznych,
  8. rozwijanie poczucia obowiązku i odpowiedzialności,
  9. wdrażanie do samodzielności,
  10. uwrażliwianie na kontakt wzrokowy i słuchowy,
  11. rozwijanie umiejętności koncentrowania uwagi na aktualnej sytuacji,
  12. kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania,
  13. kształtowanie umiejętności wykonywania poleceń,
  14. wdrażanie nawyku kończenia działań przed rozpoczęciem następnych.

Cele określamy oczywiście z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych dziecka. Przed ich wskazaniem niezbędne jest poznanie wychowanka, a to proces złożony. Składa się na niego osobisty kontakt z dzieckiem, analiza dokumentacji ucznia, jego prac, wytworów, rozmowy z nauczycielami i rodzicami, niejednokrotnie przeprowadzenie dodatkowej diagnozy oraz zgromadzenie wiedzy o określonym problemie.

Jest coś, co dodalibyście do tej listy?

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Książki

„Mutyzm wybiórczy. Praktyczny przewodnik”, czyli wiedza o MW dostosowana do polskich realiów

Temat mutyzmu wybiórczego interesował mnie niemal od początku mojej pracy zawodowej. Z zaciekawieniem śledziłam kolejne...

Czytelnia

Ciało dziecka – wpływ rodziny na rozwój wizerunku ciała

Teoria społecznego uczenia się zakłada, że rodzice są ważnymi przedstawi­cielami procesu socjalizacji. Wpływają na wizerunek...

Gry

Gramy i emocje odkrywamy: Uczę się wyrażać emocje – gra planszowa

Moje pierwsze wrażenie – jest piękna! Duuuża plansza składana z puzzli (wcale nie takich bardzo...

Czytelnia

Cele, które można realizować w trakcie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne

Zastanawiasz się jakie cele możesz realizować na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne dzieci i młodzieży jako...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka