Pracując z dzieckiem w wieku przedszkolnym powinniśmy określić cele, które zamierzamy realizować na rzecz prawidłowego rozwoju naszego podopiecznego. Poniżej znajdziecie moje propozycje, które warto rozważyć do zamieszczenia w planie pracy z dzieckiem. Poniższe cele dotyczą rozwoju emocjonalno-społecznego.
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich uczuć w konkretnych sytuacjach,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć innych w konkretnych sytuacjach,
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
- ćwiczenie podejmowania określonych czynności, które pomagają regulować emocje,
- kształtowanie empatii,
- budowanie realnego poczucia własnej wartości,
- stopniowe przyswajanie norm i zasad społecznych,
- rozwijanie poczucia obowiązku i odpowiedzialności,
- wdrażanie do samodzielności,
- uwrażliwianie na kontakt wzrokowy i słuchowy,
- rozwijanie umiejętności koncentrowania uwagi na aktualnej sytuacji,
- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania,
- kształtowanie umiejętności wykonywania poleceń,
- wdrażanie nawyku kończenia działań przed rozpoczęciem następnych.
Cele określamy oczywiście z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych dziecka. Przed ich wskazaniem niezbędne jest poznanie wychowanka, a to proces złożony. Składa się na niego osobisty kontakt z dzieckiem, analiza dokumentacji ucznia, jego prac, wytworów, rozmowy z nauczycielami i rodzicami, niejednokrotnie przeprowadzenie dodatkowej diagnozy oraz zgromadzenie wiedzy o określonym problemie.
Jest coś, co dodalibyście do tej listy?
Udostępnij