Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Kiedy do szkoły? O dojrzałości szkolnej

Rozpoczęły się wakacje. A wraz z  nimi, dla niektórych rodziców i dzieci, czas przygotowań do rozpoczęcia nauki w szkole. I, jak wynika z moich rozmów z rodzicami, to także czas zmartwień i wątpliwości czy  ich dziecko poradzi sobie na kolejnym etapie edukacji. Stąd też dziś kilka słów o dojrzałości szkolnej.

Dojrzałość szkolna to osiągnięcie takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego, jaki pozwala dziecku brać udział w życiu szkolnym i opanować treści określone przez program klasy pierwszej. Mam tu na myśli oczywiście stan faktyczny, w jakim znajduje się maluch, a nie myślenie życzeniowe, na zasadzie „do września na pewno się nauczy”.

Uzależniona jest ona zarówno od doświadczeń dziecka, jego dotychczasowego biegu życia jak i od predyspozycji dziecka. Co jeszcze mogło mieć wpływ?

  • czy / jak długo dziecko uczęszczało do przedszkola,
  • czy miało okazję współdziałać z rodzeństwem lub innymi dziećmi,
  • czy dorośli zaspakajali jego potrzeby poznawcze i uczuciowe,
  • czy stawiane mu wymagania były dostosowane do jego możliwości a jednocześnie rozwijające pożądane zachowania.

Pisząc o dojrzałości fizycznej mam na myśli prawidłowy rozwój ruchowy dziecka, który jest uwarunkowany prawidłowym rozwojem fizycznym całego organizmu (prawidłowy rozwój narządów wewnętrznych, układu nerwowego, narządów zmysłów, narządu artykulacyjnego). W tym miejscu warto pochylić się także nad sprawnością manualną i grafomotoryczną przyszłego ucznia.

Dojrzałość intelektualna to prawidłowy rozwój umysłowy dziecka. Dziecko jest ciekawe świata (także szkoły i roli ucznia), potrafi porozumiewać się z otoczeniem pełnymi zdaniami, słuchać ze zrozumieniem, wyciągać wnioski i koncentrować się na wykonywanej czynności. Ma także odpowiednio rozwiniętą pamięć oraz percepcję wzrokową i słuchową. Posiada także podstawowe umiejętności matematyczne w zakresie przeliczania. Jeśli masz problem z określaniem poziomu rozwoju intelektualnego swojego dziecka możesz o pomoc poprosić psychologa, który po zastosowaniu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, przedstawi Ci szczegółowy opis intelektu dziecka.

W zakresie dojrzałości emocjonalnej dziecko przeżywania emocje, zarówno przyjemne jak i nieprzyjemne, ale także posiada umiejętność zachowania równowagi między wyrażaniem uczuć a ich kontrolą. Potrafi opowiadać o swoich uczuciach w danej sytuacji oraz o uczuciach innych. Dziecko potrafi kierować się w postępowaniu swoimi planami, jest odpowiedzialne za swoje czyny, potrafi przewidzieć skutki swojego postępowania.

Co więc powinno zaniepokoić?

  • wzmożona potrzeba opieki
  • egoizm uczuciowy („jak mama może zajmować się zmywaniem skoro JA tu płaczę”)
  • nie zawiązywanie więzi
  • brak współdziałania
  • agresja
  • lękliwość
  • reakcje nieadekwatne do sytuacji (do siły bodźca)

Dojrzałość emocjonalna jest ściśle związana z dojrzałością społeczną.

Dojrzałość społeczna manifestuje się umiejętnością współżycia w zespole. Przyszły uczeń dąży do kontaktów społecznych i są one dla niego ważne. Ważne jest także dla niego uznanie społeczne, czyli po prostu chce być popularne. Dziecko potrafi przestrzegać norm przyjętych przez grupę, obowiązujących w społeczności dziecięcej, na przykład podczas gier czy zabaw, a także w świecie dorosłych, przestrzegając zasad. Spokojnie czeka na to, czego nie może natychmiast otrzymać i rozumie, że dorośli mają ograniczone możliwości w spełnianiu pragnień. W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych oraz próbuje przewidywać skutki swoich zachowań.

W poście Rozwijanie dojrzałości emocjonalno-społecznej możecie przeczytać o tym, jak jako rodzice możecie pomóc swoim dzieciom w tym zakresie.

Rodziców mających wątpliwości, czy ich dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole zawsze zachęcam do podzielenia się tą myślą z wychowawcą przedszkolnym dziecka. Jeśli po takiej rozmowie niepewność będzie się utrzymywać, wtedy może być wskazana rozmowa z psychologiem.

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Gry

Gra z emocjami: Imionki

Jedenaście różnych potworków zamieszkało w pudełku zaprezentowanym przez wydawnictwo Granna. Są kolorowe i wyjątkowe, każdy...

Książki

W pułapce myśli dla nastolatków, czyli jak poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem w podejściu ACT

Nie każdy nastolatek, zmagający się z trudnymi emocjami, jest w stanie od razu zdecydować się...

Czytelnia

Jak wspierać dziecko w zmianie szkoły?

Powodów, dla których dziecko zmienia szkołę, jest wiele. Może być to na przykład zmiana miejsca...

Książki

Pozytywna dyscyplina. Pierwsze trzy lata, czyli mądre wychowanie od niemowlaka do przedszkolaka

Gdy pojawia się na świecie dziecko wraz z nim powstaje dylemat, przed którymi stają rodzice...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka