„Przyłapany ” – chwalenie trochę inaczej 

Chciałabym przedstawić Ci ciekawy sposób na wzmacnianie pozytywnych zachowań a także budowanie adekwatnej samooceny dziecka. Sposób, który wpływa pozytywnie na budowanie relacji i w rezultacie sprzyja zmniejszaniu się ilości zachowań niepożądanych.

 

Metodę tą nazywam „Przyłapany”. Sama nazwa, przewrotnie, nie brzmi zbyt przyjemnie, bowiem przyłapywanie zwykle kojarzy nam się z zauważaniem tego, co nie koniecznie jest fajne. Tym razem będę Cię zachęcać do czegoś całkiem innego. Tu, dla odmiany, przyłapywać będziemy się tylko na tym co miłe i przyjemne. Przyrównać to można do pracy detektywa, który jest bardzo czujny i potrafi wychwycić nawet najmniejsze drobiazgi.

To teraz szczegóły. Jak konkretnie to robimy?

➡ Każda osoba dostaje swój własny słoiczek, najlepiej ozdobiony własnoręcznie przez nią samą lub przynajmniej podpisany jej imieniem. Nie pomijamy tu żadnej osoby. Jeśli metodę stosujemy w domu – każdy mieszkaniec dostaje naczynie. Jeśli w klasie – tu również nie pomijamy nikogo (nauczyciel również dostaje swój słoik).

➡ Przygotowujemy dużo małych karteczek oraz łatwo dostępne przybory do pisania.

➡ Na karteczkach zapisujemy (lub rysujemy) POZYTYWNE rzeczy, na których przyłapaliśmy inną osobę z rodziny lub siebie samego 😎 – tak często jak tylko to jest możliwe. Karteczkę wrzucamy do słoika osoby przez nas chwalonej.

➡ Raz w tygodniu wszyscy spotykamy się by przeczytać zapisy na karteczkach, które znajdują się w pojemniku. Dobrze jeśli towarzyszy temu rozmowa na temat tego co nas szczególnie ucieszyło, co zdziwiło, czego nowego dowiedzieliśmy się o sobie.

Tak jak już wspominałam, metoda z powodzeniem może zostać zastosowana zarówno w domu jak i w klasie.

To co ważne, to by w słoiczku faktycznie znajdowały się kartki dodane nie tylko przez innych ale także te dodane przez siebie. To bowiem prowadzi do budowania samooceny nie tylko w oparciu o opinię innych osób, ale także przez to, co sami dostrzegamy w samych sobie. 

Zachęcam do sprawdzenia jak ten sposób sprawdzi się u Ciebie.

Anna Karcz– psycholog dziecięcy, terapeuta pedagogiczny

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

Komentarze (2)

  1. Agata

    Świetny pomysł! Wykorzystam w szkole i dam znać jak wyszło. Pozdrawiam

    Odpowiedz
  2. Natalia

    Super pomysł. Co myślicie o grupie trzylatków? żeby np. dzieci mówiły ciociom na czym przyłapały daną osobę i wtedy ja to zapisuje? to też pomogło by już im w tym wieku zrozumieć takie małe pozytywne gesty 😉

    Odpowiedz

 

Dodaj komentarz

  • (Twój adres email nie zostanie opublikowany)

Wyrażam zgodę na przechowywanie danych osobowych i przetwarzanie ich poprzez przypisanie treści komentarza do adresu e-mail.