Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Jak wspierać dziecko w zmianie szkoły?

Powodów, dla których dziecko zmienia szkołę, jest wiele. Może być to na przykład zmiana miejsca zamieszkania, trudne relacje w poprzedniej szkole, dostosowanie formy kształcenia do możliwości ucznia czy po prostu zmiana etapu edukacyjnego.

Niezależnie od powodu, zmiana szkoły i adaptacja do nowych warunków, może być wyzwaniem i warto zadbać o to, by odpowiednio wesprzeć młodego człowieka, zarówno przed jak i w trakcie tego procesu.

1. Przygotujcie się na zmianę

Porozmawiaj z dzieckiem o zmianach znacznie wcześniej i postarajcie się wspólnie do nich przygotować. Zapytaj dziecko o zalety związane ze zmianą szkoły, które dostrzega, oraz trudności, które w związku z tym się pojawiają. Porozmawiajcie o emocjach związanych z nową sytuacją. Pamiętaj, że każda emocja, która pojawi się w tej sytuacji, jest w porządku – dziecko może odczuwać zarówno radość i podekscytowanie, jak i złość, smutek czy lęk. Okazuj zrozumienie dla przeżywanych uczuć i podkreślaj, że to normalne i że zmiany mogą być zarówno przyjemne jak i trudne. Zapytaj dziecko także o to, co możne być dla niego wspierające w tym czasie. Poruszanie tematu zmiany szkoły pozwoli dziecku oswoić się z tą myślą i przyjrzeć się temu, co w związku z tym czuje.

2. Poznajcie nową szkołę

Zadbaj o to, by poświęcić trochę czasu na to, by poopowiadać dziecku o nowej szkole i pójść ją wspólnie obejrzeć, zanim jeszcze zacznie do niej uczęszczać. Pokaż mu nową klasę, świetlicę czy bibliotekę. Jeśli w szkole jest możliwość poznania nowego wychowawcy czy nauczyciela dziecka, to warto z niej skorzystać. Jeśli to całkiem nowe miejsce, to sprawdźcie wspólnie, co znajduje się w okolicy, poszukajcie najbliższego placu zabaw czy cukierni. Takie oswojenie nowej placówki i jej okolicy jest najbardziej skuteczną metodą poradzenia sobie z lękiem, który naturalnie może pojawić się w takiej sytuacji.

3. Pomóż dziecku odnaleźć się w nowym środowisku

Porozmawiaj z dyrekcją, nauczycielami, specjalistami (pedagog, psycholog) i administracją nowej szkoły o dziecku. Otwarcie opowiedz o jego potrzebach, zainteresowaniach, zdolnościach, ale i trudnościach, z jakimi się boryka. Jeśli wydane były opinie czy orzeczenia dotyczące dziecka i jego wspierania – koniecznie dostarcz je do szkoły.

Poproś także, aby nauczyciele początkowo zwracali większą uwagę na dziecko i pomogli mu w nawiązaniu kontaktu z rówieśnikami. Jeśli to możliwe, zachęć dziecko do zaproszenia wybranych kolegów do wspólnej zabawy poza szkołą, w domu czy innym przyjaznym temu miejscu. Wspierający może być także udział dziecka w dodatkowych zajęciach organizowanych przez placówkę (na przykład kółka zainteresowań mogą pomóc w nawiązaniu nowych znajomości). Zbudowanie grupy rówieśniczej, z którą dziecko będzie czuło się dobrze, jest bardzo ważnym elementem adaptacji.

Zarówno dla dziecka, jak i całej rodziny, zmiana szkoły to ważny moment. Naszym zadaniem, jako dorosłych, powinno być wspieranie dziecka w tym procesie, poprzez stworzenie atmosfery otwartości i bezpieczeństwa, poszanowanie przeżywanych uczuć oraz towarzyszenie w doświadczeniu nowego. To wszystko da szanse na ułatwienie przebiegu adaptacji do nowej sytuacji oraz pokaże dziecku, że może liczyć wsparcie ze strony ważnych dla niego osób.


Artykuł ukazał się w materiałach z konferencji „Zmiana… wyzwanie, krach, spełnienie marzeń. Perspektywa zmiany w życiu dzieci, nastolatków i rodziców” zorganizowanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Gliwicach.

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Czytelnia

Trudności w czytaniu – dysleksja

To, że każdy z otaczających nas ludzi, pomimo zasadniczych podobieństw, jest indywidualnością, ma inne możliwości,...

Książki

W pułapce myśli dla nastolatków, czyli jak poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem w podejściu ACT

Nie każdy nastolatek, zmagający się z trudnymi emocjami, jest w stanie od razu zdecydować się...

Karty pracy

Termometr złości – materiały do pracy z dzieckiem (emocje)

Przygotowałam dla Ciebie kolejną pomoc, która pomoże w pracy z trudnymi emocjami. Tym razem na...

Książki

„Mutyzm wybiórczy. Praktyczny przewodnik”, czyli wiedza o MW dostosowana do polskich realiów

Temat mutyzmu wybiórczego interesował mnie niemal od początku mojej pracy zawodowej. Z zaciekawieniem śledziłam kolejne...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka