Każdy z nas reaguje inaczej na doświadczenia, które napotykamy w ciągu życia. Ważne jest, abyśmy potrafili zrozumieć te różnice. Błędem jest zakładać, że wiemy, co oznaczają reakcje danej osoby. Przecież nie mamy zdolności czytania w myślach (choć nieraz wydawałoby się to świetnym rozwiązaniem). Możemy natomiast wykorzystać coś bardzo cennego – komunikację.
Propozycja, którą znajdziesz tutaj, ma za zadanie pomóc dziecku zrozumieć jego reakcje na różne emocje. Ćwiczenie pozwoli również określić, czy i w jaki sposób inne osoby mogą pomóc i wesprzeć dziecko w sytuacjach, gdy pojawiają się trudne uczucia.
Dziecko stara się wypełnić brakujące pola, a jednocześnie zrozumieć co kryje się za jego reakcjami, co dzieje się w jego ciele gdy odczuwa konkretne emocje. Dodatkowo, w trzeciej części, zachęcamy dziecko do samodzielnego wymyślenia, co może mu pomóc w przeżywaniu danego uczucia, jak może sobie z nim radzić, czego w tym czasie potrzebuje. Oczywiście, jak w przypadku większości zadań, można nie ograniczać się tylko do pisania – rysowanie lub po prostu opowiadanie sprawdzi się równie dobrze. Dzięki temu ćwiczenie można wykorzystać nawet w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym.
Poniżej zamieszczam przykładowe, już uzupełnione karty:
Dlaczego warto stosować to ćwiczenie? Kiedy dziecko czuje się zrozumiane, jest w stanie lepiej zaakceptować swoje emocje i rozważyć adekwatne oraz akceptowane społecznie sposoby radzenia sobie z nimi. To zrozumienie może także stworzyć szansę na otwartą komunikację i dać poczucie bezpieczeństwa.
Pod wpisem znajdziesz karty do wydrukowania, w dwóch wariantach.
Życzę owocnej pracy.
Jeżeli potrzebujesz więcej kart pracy - zajrzyj tutaj.
Udostępnij