Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Jak rozwijać percepcję wzrokową dziecka?

Adekwatnie rozwinięta percepcja wzrokowa jest niezbędna w procesie czytania i pisania. Jest to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz do ich interpretowania w odniesieniu do poprzednich doświadczeń. Związana jest ona z nieprawidłowym działaniem analizatora wzrokowego i może objawiać się m.in. myleniem liter o podobnym kształcie (a-o, l-t-ł, m-w-n), myleniem liter podobnych ale o różnym kierunku (b-p-g-d, m-w, n-u), gubieniem elementów graficznych liter (ogonki, kreski, kropki), błędami ortograficznymi. Deficyty percepcji wzrokowej często są symptomatyczne dla dysleksji.

Poniżej znajdziecie ćwiczenia, które pomogą dziecku rozwijać percepcję wzrokową i doskonalić już nabyte umiejętności w tym zakresie:

  • wyszukiwanie identycznych przedmiotów na obrazku,
  • łączenie kropek wg wzoru,
  • kolorowanie wg wzoru,
  • wyszukiwanie elementów na dwóch obrazkach różniących się pewnymi szczegółami,
  • układanie w całość pociętych obrazków, plakatów, widokówek,
  • układanie puzzli,
  • labirynty,
  • domino,
  • wyszukiwanie elementów, z których zbudowany jest dany przedmiot, figura geometryczna, kolorowanie tych elementów,
  • nawlekanie, przekładanie, budowanie z klocków,
  • kalkowanie, rysowanie po śladzie,
  • odtwarzanie wzorów z koralików (np. Pyssla),
  • wskazywanie przedmiotów na obrazku,
  • określanie stosunków między przedmiotami (na lewo, na prawo, w górze, ponad, obok itp.),
  • rozpoznawanie liter podobnych pod względem kształtu i różnicowanie ich,
  • odrysowywanie przez pergamin od prostych kształtów do bardziej skomplikowanych aż do kopiowania rysunków z coraz większą ilością elementów,
  • obrysowywanie konturów figur, liter – zamalowywanie, zakreskowywanie,
  • przerysowanie prostych figur i kształtów (w oparciu 
o prezentowany wzór lub z pamięci).

Pracując z dzieckiem pamiętajmy, by dostosować trudność zadań do możliwości i potrzeb dziecka – inaczej bowiem będziemy ćwiczyć z przedszkolakiem a inaczej z uczniem szkoły podstawowej, u którego zdiagnozowano dysleksję. Starajmy się w taki sposób dopasowywać ćwiczenia, by były one urozmaicone oraz by stanowiły dla dziecka wyzwanie, które jest wystarczająco interesujące, ale z którym jest w stanie sobie poradzić. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości na temat tego, jak dopasować ćwiczenia do aktualnych potrzeb dziecka pamiętajcie, że zawsze możecie skorzystać w tym zakresie z pomocy psychologa lub pedagoga, który na postawie diagnozy zaproponuje adekwatne oddziaływania.

Bibliografa:
Frostig M., Horne D. (1989). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy (podręcznik). Warszawa

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Czytelnia

Pozytywne strony „negatywnych” emocji

Na dzień przed napisaniem tego posta w wypadku samochodowym pod Krakowem zmarł chłopak. Nie znałam...

Książki

Kolorowy Potwór. Doktor od emocji, czyli książka wspierająca dzieci w przeżywaniu trudnych uczuć

„Kolorowy Potwór: Doktor od emocji” to kolejna odsłona serii autorstwa Anny Llenas, która wspiera rozwój...

Czytelnia

Konflikt w rodzinie… i co dalej?

W każdej rodzinie pojawiają się konflikty i kryzysy. Są nieuniknione, często nieprzyjemne, ale i potrzebne....

Karty pracy

Gramy w anagramy – emocje i uczucia (karta pracy)

Zostajemy nadal w temacie emocji, ale stawiając trochę bardziej na rozwój poznawczy. Anagramy, bo taki...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka