Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Jak rozwijać percepcję wzrokową dziecka?

Adekwatnie rozwinięta percepcja wzrokowa jest niezbędna w procesie czytania i pisania. Jest to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz do ich interpretowania w odniesieniu do poprzednich doświadczeń. Związana jest ona z nieprawidłowym działaniem analizatora wzrokowego i może objawiać się m.in. myleniem liter o podobnym kształcie (a-o, l-t-ł, m-w-n), myleniem liter podobnych ale o różnym kierunku (b-p-g-d, m-w, n-u), gubieniem elementów graficznych liter (ogonki, kreski, kropki), błędami ortograficznymi. Deficyty percepcji wzrokowej często są symptomatyczne dla dysleksji.

Poniżej znajdziecie ćwiczenia, które pomogą dziecku rozwijać percepcję wzrokową i doskonalić już nabyte umiejętności w tym zakresie:

  • wyszukiwanie identycznych przedmiotów na obrazku,
  • łączenie kropek wg wzoru,
  • kolorowanie wg wzoru,
  • wyszukiwanie elementów na dwóch obrazkach różniących się pewnymi szczegółami,
  • układanie w całość pociętych obrazków, plakatów, widokówek,
  • układanie puzzli,
  • labirynty,
  • domino,
  • wyszukiwanie elementów, z których zbudowany jest dany przedmiot, figura geometryczna, kolorowanie tych elementów,
  • nawlekanie, przekładanie, budowanie z klocków,
  • kalkowanie, rysowanie po śladzie,
  • odtwarzanie wzorów z koralików (np. Pyssla),
  • wskazywanie przedmiotów na obrazku,
  • określanie stosunków między przedmiotami (na lewo, na prawo, w górze, ponad, obok itp.),
  • rozpoznawanie liter podobnych pod względem kształtu i różnicowanie ich,
  • odrysowywanie przez pergamin od prostych kształtów do bardziej skomplikowanych aż do kopiowania rysunków z coraz większą ilością elementów,
  • obrysowywanie konturów figur, liter – zamalowywanie, zakreskowywanie,
  • przerysowanie prostych figur i kształtów (w oparciu 
o prezentowany wzór lub z pamięci).

Pracując z dzieckiem pamiętajmy, by dostosować trudność zadań do możliwości i potrzeb dziecka – inaczej bowiem będziemy ćwiczyć z przedszkolakiem a inaczej z uczniem szkoły podstawowej, u którego zdiagnozowano dysleksję. Starajmy się w taki sposób dopasowywać ćwiczenia, by były one urozmaicone oraz by stanowiły dla dziecka wyzwanie, które jest wystarczająco interesujące, ale z którym jest w stanie sobie poradzić. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości na temat tego, jak dopasować ćwiczenia do aktualnych potrzeb dziecka pamiętajcie, że zawsze możecie skorzystać w tym zakresie z pomocy psychologa lub pedagoga, który na postawie diagnozy zaproponuje adekwatne oddziaływania.

Bibliografa:
Frostig M., Horne D. (1989). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy (podręcznik). Warszawa

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Gry Inspiracje

Emocje – zrób to sam DIY cz.4 – Paluszki grają i emocje poznają

By wykonać pomoc o której chcę Ci dziś opowiedzieć trzeba będzie się przygotować. Potrzebne będzie...

Gry

„Czuję… Kto czuje…?” EMOCJE – zabawa z kartami do pobrania

Zabawa grupowa „Czuję… Kto czuje…?”, którą przygotowałam, może stanowić ciekawe narzędzie, które przyda się w...

Karty pracy

Portret moich emocji – materiały do pracy z dzieckiem (złość, lęk, radość, smutek, odraza)

Jak wygląda moja złość? Lęk? A radość? Czy mogę sobie je w jakiś sposób wyobrazić? Jak...

Książki

Bajki z uczuciem (miłość) – Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham

Nie wiem dla kogo bardziej jest ta książka – dla dzieci czy dla dorosłych. Jedno...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka