Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Wykorzystanie figurek Lego w pracy psychologa – ćwiczenie

Budowanie scenek za pomocą figurek Lego stanowi ciekawy i skuteczny sposób mówienia o trudnych sytuacjach społecznych i emocjach, z jakimi się zmagają. Tworząc reprezentacje za pomocą figurek z klocków Lego, dzieci mogą w bezpieczny sposób oddać swoje uczucia i obserwować je w konkretnej formie. To umożliwia głębsze zrozumienie własnych emocji oraz wspiera w procesie radzenia sobie poprzez twórczą ekspresję.

Jesteś psychologiem dziecięcym lub terapeutą i zastanawiasz się jak możesz skorzystać z figurek w swojej pracy? A może chcesz zaprosić dziecko do rozmowy o tym, co dla niego ważne lub trudne? Zapraszam do sprawdzenia mojej propozycji ich wykorzystania. Ćwiczenie, które chcę zaproponować, opisałam w kilku krokach:

Krok 1: Przygotowanie przestrzeni

Upewnij się, że masz dostęp do różnorodnych figurek Lego, aby dać dziecku wybór. Nawiąż relację i stwórz przestrzeń, która będzie bezpiecznia, komfortowa i zachęcająca do kontaktu.

Krok 2: Wprowadzenie tematu

Rozpocznij spotkanie od krótkiej rozmowy wprowadzającej. Możesz zadać pytania, takie jak „Czy możesz opowiedzieć, jak się czujesz dzisiaj?”, „Czy zdarzyło się coś, co sprawiło, że doświadczasz trudnych emocji?”, „Czy możemy porozmawiać o sytuacji związanej z…?”

Krok 3: Wskazówki i zachęta

Zapewnij dziecko, że może wybrać dowolne figurki Lego, które najlepiej odzwierciedlają jego aktualne emocje lub sytuację, z którą się boryka. Zachęć do swobodnej ekspresji – nie ma tu złych lub dobrych wyborów.

Krok 4: Budowanie scenki

Pozwól dziecku na samodzielne zbudowanie scenki za pomocą figurek Lego.

Krok 5: Obserwacja i komunikacja

Staraj się być uważnym słuchaczem i obserwatorem. Zaobserwuj, jakie elementy wybrało dziecko i jak je ułożyło, oraz co o nich mówi. Pomocne może być odzwierciedlanie tego, co zauważasz, np. „Widzę, że wybrałeś jedną figurkę i zbliżyłeś ją do drugiej”.

Krok 6: Rozmowa i refleksja

Zachęć dziecko do opowiedzenia o tym, co stworzyło. Możesz zadać pytania, takie jak „Co chciałeś wyrazić za pomocą tych figurek?” lub „Czy możesz powiedzieć, co dzieje się w tej scence?”.

Krok 7: Wspólne interpretowanie

Razem z dzieckiem przeanalizujcie scenkę. Zapytaj, czy są jakieś szczególne emocje, sytuacje lub wyzwania, które chce omówić lub zrozumieć. Pamiętaj, że kluczowe jest dostarczenie dziecku przestrzeni do swobodnego wyrażania się i interpretacji, a także wspólna refleksja nad twórczym procesem i znaczeniem stworzonych konstrukcji.

Krok 8: Empatia i wsparcie

Wyraź zrozumienie i wsparcie dla emocji, które dziecko wyraziło. Podkreśl, że jesteś tu, aby słuchać i wspierać.

Krok 9: Opcjonalne ćwiczenia lub strategie

W zależności od potrzeb, możesz zaproponować różne ćwiczenia lub strategie, które mogą wesprzeć dziecko w podobnej sytuacji w przyszłości.


Dlaczego warto sięgnąć po to doświadczenie?

➡️ Bezpośrednia reprezentacja emocji

Poprzez wybór odpowiednich figurek i ich ułożenie w scenkę, dziecko może w sposób bezpośredni wyrazić swoje aktualne emocje.

➡️ Stworzenie bezpiecznej przestrzeni

Zbudowanie scenki za pomocą figurek może pomóc dziecku w poczuciu się komfortowo. Dla niektórych dzieci, szczególnie na początku pracy, wyrażenie swoich emocji wprost do osoby, z której są one związane, może być trudne. W tej formie dziecko może doświadczyć, że jest w stanie kontrolować sytuację, co jest kluczowe, szczególnie gdy emocje są trudne a typowe reakcje nadmiarowe.

➡️ Rozwinięcie empatii i współodczuwania

Poprzez obserwację i interpretację scenki zbudowanej przez dziecko, terapeuta może wspierać rozwijanie umiejętności empatii i zrozumienia perspektywy innych.

➡️ Rozmowa i refleksja

Po zbudowaniu scenki, terapeuta może zainicjować rozmowę, pytając dziecko o wybór figurek i ich ustawienie. To otwiera przestrzeń do refleksji nad tym, co dziecko chciało przekazać i jakie emocje są związane z daną sytuacją.

➡️ Uczenie alternatywnych sposobów radzenia sobie z emocjami

Praca z figurkami może być pretekstem do eksploracji różnych strategii radzenia sobie z emocjami. Może to obejmować tworzenie scenek przedstawiających zdrowsze reakcje na trudne sytuacje.

Mam nadzieję, że zaproponowane ćwiczenie odpowiedziało na pytanie jak wykorzystać figurki lego w pracy z dziećmi. Wierzę, że będzie wartościowym pomysłem, nie tylko dla psychologa i terapeuty, do wspierania dzieci w wyrażaniu swoich emocji a także pozwoli na otwarcie przestrzeni do rozmowy o trudnych sytuacjach i budowaniu dobrych relacji.

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Czytelnia

Niezła sztuka – arteterapia w pracy z dzieckiem

Arteterapia to twórczy trening, który może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy z dzieckiem. Stanowi...

Karty pracy

Kiedy… Czuję… Potrzebuję… – materiały do pracy z dzieckiem (emocje)

Każdy z nas reaguje inaczej na doświadczenia, które napotykamy w ciągu życia. Ważne jest, abyśmy...

Książki

Poznaj siebie, czyli Katarzyna Miller i Joanna Olekszyk przedstawiają karty emocji

Przyszedł do mnie ostatnio zestaw kart emocji „Poznaj siebie”, którego autorkami są Katarzyna Miller oraz...

Książki

Bajki z emocjami (lęk): Wilczek Leon – odwaga i uważność

Praca z lękami u dzieci to jeden z obszarów, z którym dość często przychodzi nam...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka