Ćwiczenie, które chcę dzisiaj zaproponować, ma na celu uświadomienie, że są rzeczy i sytuacje, na które nie mamy wpływu, a którymi się martwimy, przejmujemy i powodują różne, często nieprzyjemne emocje.
![](https://emocjedziecka.pl/wp-content/uploads/2019/05/krzeselka_wplywu-1-725x440.jpg)
Do jego zastosowania pomocne będą trójkolorowe małe krzesełka (np z gry Mistakos), małe karteczki oraz pisaki. Na początek rozmawiamy o różnych sytuacjach, których doświadcza dziecko, a które mają wpływ na to jak ono się czuje. Wypisujemy je na małych karteczkach (np. jaka jest pogoda, co zjem na kolację, co powie o mnie kolega, jakie spodnie założę do szkoły). Staramy się je podzielić na grupy – te na które dziecko ma wpływ „sadzamy” na zielone krzesełka, te na które nie ma wpływu na czerwone krzesełka. Niebieskie krzesełka to takie, w których nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Sprawdzamy czy to jest trudne podzielić je i ułożyć na odpowiednim miejscu. Wspólnie z młodym człowiekiem zastanawiamy się dlaczego dana karteczka otrzymuje właśnie to miejsce.
![](https://emocjedziecka.pl/wp-content/uploads/2019/05/krzeselka_wplywu-2-725x561.jpg)
Wspólnie zastanawiamy się, czy jeżeli nie można zmienić danej sytuacji to czy przynajmniej można zmienić to, co na jej temat sądzimy, czy jesteśmy w stanie ją zaakceptować i jak wpłynie to na nasze emocje
Jeśli natomiast sytuacja jest w obszarze naszej zamiany i jest to obszar do pracy, myślimy o tym, jakiej umiejętności musielibyśmy się nauczyć, by to o czym rozmawiamy mogło stać się realne.
Udostępnij