Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Mindfulness dla dzieci – Uz Afzal o tym, jak pomóc dziecku osiągnąć spokój i zadowolenie

Mindfulness staje się coraz bardziej popularny. Chcemy uczyć się zwracania uwagi na nasze bezpośrednie doświadczanie w chwili obecnej, bez oceniania, co tylko z pozoru wydaje się łatwe. Pojawia się więc coraz więcej publikacji na ten temat, w tym także tych skierowanych do rodziców i dzieci. Dziś chciałabym podzielić się nowością, która niedawno do mnie dotarła, a która jest bardzo interesująca pozycją. To książka Uz Afzal „Mindfulness dla dzieci” wydana przez wydawnictwo Studio Koloru. 

Książka napisana jest bardzo przystępnym językiem i z lekką dozą humoru, dzięki czemu czyta się ją łatwo, szybko i bardzo przyjemnie.  Zawiera mnóstwo prostych ćwiczeń, które są opisane w jasny i czytelny sposób, konkretne przykłady ich stosowania ale także odniesienie do badań naukowych. Po lekturze książki ma się przeświadczenie, że mindfulness można praktykować niemal zawsze i wszędzie. Mamy tu propozycje na ćwiczenia po przebudzeniu i przed snem, jedząc, chodząc, podróżując, ucząc się i tak dalej. 

Zapewne zapytacie do kogo skierowana jest ta książka. Odpowiem cytując słowa autorki, które najlepiej to naświetlą:
„Ta książka jest napisana dla rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a ćwiczenia są zaprojektowane tak, by się dzieciom w tej grupie wiekowej podobały. Jednak 4-11 to dość szeroki zakres, więc wybieraj takie ćwiczenia, które według twojej oceny są najbardziej odpowiednie dla wieku twojego dziecka i jego stadium rozwojowego. Być może będziesz chcieć nieco zmienić tekst ćwiczeń, by ułatwić dziecku zrozumienie; użyj prostszego języka, jeśli jest ono bardzo małe, ale, na ile potrafisz, postaraj się zachować znaczenie i intencję zapisaną w instrukcji do ćwiczenia.”
„Ćwiczenia z tej książki są przeznaczone dla wszystkich dzieci, w tym dzieci specjalnej troski bądź ze specjalnymi potrzebami. Badania wykazały, że dzieci, które – z jakichkolwiek powodów – mają najsłabsze wyniki w testach emocjonalnej samoregulacji, osiągają najlepsze rezultaty przy praktykowaniu uważności.”

Autorka zaprasza także rodziców do wypróbowania wszystkich opisanych w książce ćwiczeń, zwracając uwagę, że dzieci szybko zauważają, gdy rodzice próbują nauczyć ich czegoś, czego sami nie robią. Zdecydowanie się z tym zgadzam, więc zachęcam dorosłych do równoległej pracy z dziećmi. Może się także okazać, że dzięki regularnemu ćwiczeniu także rodzice zaczną łatwiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami.

Książka jest pięknie wydana, kolorowe ilustracje i świetnej jakości papier sprawiają, że sięganie po nią jest przyjemnością. Cena jak za proponowaną jakość jest bardzo przystępna (można sprawdzić ją tutaj). Uważam, że zdecydowanie warto ją mieć w swojej biblioteczce i oczywiście wypróbować zaproponowane ćwiczenia w praktyce.

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Czytelnia

Grzeczny – dlaczego to słowo powinno być zakazane?

Grzeczny. Słowo na które, przyznam szczerze, mam alergię – o czym świetnie wiedzą rodzice dzieci...

Czytelnia

Ciało dziecka – wpływ rodziny na rozwój wizerunku ciała

Teoria społecznego uczenia się zakłada, że rodzice są ważnymi przedstawi­cielami procesu socjalizacji. Wpływają na wizerunek...

Książki

Nie pytaj, jak było w szkole, czyli inny sposób na rozmowy z dzieckiem

Klasyczne pytanie „Jak tam w szkole?”.  I odpowiedź „Okej”.  Pamiętacie to ze swojego dzieciństwa?  A...

Książki

W pułapce myśli dla nastolatków, czyli jak poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem w podejściu ACT

Nie każdy nastolatek, zmagający się z trudnymi emocjami, jest w stanie od razu zdecydować się...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka