Ćwiczenie, które chcę dzisiaj zaproponować, da możliwość przyjrzenia się potrzebom osoby je wykonującej. Piszę osoby, bowiem z powodzeniem wykonać może je dziecko ale także dorosły. Zdecydowanie polecam zastosować je szczególnie w pracy z nastolatkami. Ważnym elementom w życiu przyglądaliśmy się już za pomocą „Mapy mojego serca„, tym razem postaramy się także zbadać poziom zadowolenia z realizacji potrzeb oraz zastanowić się co można w tym zakresie zmodyfikować.
Poniżej znajdziesz dwie karty pracy, które różnią się od siebie jedynie układem graficznym (wybierz tą, która wydaje Ci się bardziej czytelna), które z łatwością można wydrukować
Materiał zawiera wypisane dziewięć obszarów, które są bardzo ważne w życiu każdej osoby. Są to zabawa, nauka, odpoczynek, obowiązki, relacje rodzinne, relacje z przyjaciółmi, relacje z innymi ludźmi, zdrowie i emocje. Na karcie znajduje się także puste miejsce, w którym osoba wypełniająca kartę może wpisać to, co według niej powinno się jeszcze tam znaleźć. Następnie, za pomocą 8 punkowej skali, zamalowując trójkąty, dziecko lub dorosły może określić na jakim poziomie znajduje się jego satysfakcja z tej sfery życia (im więcej zamalowanych elementów tym większe zadowolenie). Rozmawiając na ten temat zastanawiamy się dlaczego osoba pracująca z kartą zaznaczyła ten poziom a nie niższy. Następnie mamy możliwość zastanowienia się nad możliwością zmiany w tym obszarze.
Dajemy czas i w miarę możliwości nie sugerujemy tego, jak powinno się interpretować obszary oraz co może znaleźć się w przestrzeni zmiany.
To kolejne ćwiczenie, które warto wykonać raz na jakiś czas i porównać karty ze sobą.
Jeżeli potrzebujesz więcej kart pracy - zajrzyj tutaj.
pobierz pobierz
Udostępnij