Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

„Mutyzm wybiórczy. Praktyczny przewodnik”, czyli wiedza o MW dostosowana do polskich realiów

Temat mutyzmu wybiórczego interesował mnie niemal od początku mojej pracy zawodowej. Z zaciekawieniem śledziłam kolejne publikacje dotyczące tego zaburzenia lękowego, rozszerzając perspektywę i dokładając kolejne „cegiełki” wiedzy. Z radością więc przyjęłam informację, że na rynku pojawiła się kolejna pozycja na ten temat. Dziś przygotowałam dla Was jej recenzję. 

Książka „Mutyzm Wybiórczy. Praktyczny przewodnik” zredagowana przez Monikę Andrzejewską, wydana nakładem wydawnictwa CTM Publishing, to bogate źródło wiedzy o mutyzmie wybiórczym. Na przestrzeni 500  stron autorzy prezentują tę tematykę z różnych perspektyw, wnikliwie analizując diagnozę, obraz kliniczny, etiologię i terapię. To cenne informacje, które pomagają uporządkować wiedzę na temat mutyzmu wybiórczego. 

Autorki w swojej pracy nacisk kładą na pomoc pacjentom w przezwyciężaniu lęku, co z kolei przyczynia się do stopniowego pokonywania trudności związanych z komunikacją. Książka nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy, ale również obfituje w praktyczne wskazówki dotyczące form pracy z dziećmi i nastolatkami z mutyzmem wybiórczym oraz materiały, które można wykorzystać w pracy z klientami. W książce znajdziemy sporo konkretnych porad, co robić w kontakcie z osobą z mutyzmem wybiórczym, a czego unikać. Omówione studia przypadków są ciekawe a opisy przykładowych sesji pomagają przyjrzeć się proponowanej przez autorki formie pracy. 

Osobiście polecam tę książkę osobom, które zaciekawia temat mutyzmu wybiórczego i chcą poszerzać swoją wiedzę w tym obszarze. Praktyczne podejście, duża ilość informacji i zrozumiała forma sprawiają, że stanowi ona wartościową lekturę zarówno dla doświadczonych terapeutów, jak i tych na początkowym etapie pracy z zawodzie. 

Liczę na to, że dzięki takim publikacjom jak książka „Mutyzm Wybiórczy. Praktyczny przewodnik” temat mutyzmu wybiórczego będzie w Polsce bardziej znany, lepiej rozumiany a dzieci będą otrzymywać adekwatną pomoc na jak najwcześniejszym etapie ich rozwoju.

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Karty pracy

Moje potrzeby – karta pracy

Ćwiczenie, które chcę dzisiaj zaproponować, da możliwość przyjrzenia się potrzebom osoby je wykonującej. Piszę osoby,...

Czytelnia

Studia – jaki kierunek wybrać?

Większość moich wpisów skierowanych jest do rodziców. Tym razem będzie troszkę inaczej, bowiem swój dzisiejszy...

Czytelnia

Dlaczego ono takie jest? Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania temperamentu

Pytanie jakie czynniki wpły­wają na kształtowanie się cech temperamentu ludzi – biologiczne czy środowiskowe –...

Inspiracje

„Krzesełka wpływu” – ćwiczenie o możliwościach zmiany

Ćwiczenie, które chcę dzisiaj zaproponować, ma na celu uświadomienie, że są rzeczy i sytuacje, na...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka