Ćwiczenie, które chcę dziś zaproponować, ma na celu pomóc dzieciom rozpoznać obszary, w których doświadczają lęku i doświadczyć, że z lękiem potrafią sobie poradzić.
Materiały: sznurek lub włóczka w 3 kolorach
Prowadzący tworzy na środku sali 3 duże okręgi ze sznurka lub włóczki, każdy w innym kolorze.
Ustala z dziećmi, że każdy okrąg będzie oznaczał coś innego.
1. Boję się (np. okrąg czarny)
2. Bałem się kiedyś, teraz już się nie boję (np. okrąg niebieski)
3. Nigdy się bałem (np. okrąg biały)
Prowadzący mówi dzieciom, że bać można się różnych rzeczy lub sytuacji i tak naprawdę, każdy czegoś się boi. Mówi także, że często udaje nam się znaleźć sposób na oswojenie swojego lęku. Zadaniem każdego dziecka będzie zastanowić się, czy przedstawione przez prowadzącego rzeczy i sytuacje budzą w nim lęk czy nie. A może kiedyś ich się bało a teraz już się nie boi, bo znalazło sposób na oswojenie lęku.
Prowadzący czyta po kolei różne przykłady, a dzieci podejmując decyzję przechodząc do odpowiedniego okręgu.
Przykłady:
• pająki • burza • ciemność
• skarpetki • rekiny • czekolada
• samotność • duchy • psy
• koty • kury • okulary
• wilki • węże • hałas
• lekarz • prezenty • kłótnie rodziców
• książki • wysokość • popełnienie błędu
Dzieci mają szansę refleksji nad swoimi lękami, a także nauczenia się, że lęki można pokonać. To ćwiczenie może pomóc oswajaniu emocji i wzmacnianiu poczucia własnej siły.
Ćwiczenie pochodzi ze Scenariuszy Zajęć „Emocje”.
Udostępnij