Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Lustro Mocy – ćwiczenie na budowanie poczucia własnej wartości u dzieci

„Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego. Dziś pobawimy się w Lustro Mocy – odkryjemy, co w Tobie jest naprawdę super!”

To zdanie może być początkiem pięknej rozmowy z dzieckiem – rozmowy o jego mocnych stronach, wyjątkowości i tym, co w sobie lubi. Ćwiczenie „Lustro Mocy” możesz wykorzystać w gabinecie psychologicznym, na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, w klasie lub po prostu w domu. Jest proste, nie wymaga dużych przygotowań, a może przynieść zaskakująco dużo dobrego.

A dzieci często łatwiej zauważają swoje błędy niż sukcesy. Mówią o tym, co im nie wyszło, czego nie potrafią, co zrobiły źle. Rzadziej mają okazję, by zatrzymać się i nazwać to, co w sobie lubią, co potrafią, co w sobie cenią.

Ćwiczenie z lustrem działa wzmacniająco. W bezpiecznej relacji z dorosłym dziecko może usłyszeć siebie mówiącego na głos coś dobrego o sobie. A to zostaje w pamięci – zwłaszcza jeśli ćwiczenie powtarzamy regularnie.

Co będzie potrzebne?

➡️ małe lusterko (najlepiej takie, które dziecko może trzymać w rękach)

➡️ spokojna przestrzeń

➡️ gotowość dorosłego, by pomóc dziecku w nazywaniu swoich mocnych stron

Jak przeprowadzić ćwiczenie?

  • Usiądź z dzieckiem w spokojnym miejscu. Możesz powiedzieć: „Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego. Dziś pobawimy się w Lustro Mocy – odkryjemy, co w Tobie jest naprawdę super!”
  • Daj dziecku lusterko i powiedz: „Popatrz teraz w lustro i powiedz: Widzę w lustrze kogoś, kto jest…”
  • Pomóż dziecku znaleźć dobre słowo o sobie. Możesz podsunąć kilka przykładów: „miły”, „odważny”, „pomocny”, „zabawny”, „mądry”, „cierpliwy”, „twórczy”, „dzielny”, „serdeczny”, „dobry przyjaciel”.
  • Powtórzcie ćwiczenie kilka razy – z różnymi określeniami. Za każdym razem zachęcaj dziecko do spojrzenia sobie w oczy.
  • Na koniec możesz zapytać:
    Jak się czujesz, kiedy mówisz o sobie coś miłego?
    Co jeszcze byś dodał do listy swoich supermocy?

Warianty ćwiczenia

Dla młodszych dzieci: możesz rysować „lustro” na kartce i wspólnie dopisywać supermoce.

W grupie: dzieci mogą powiedzieć coś dobrego o sobie nawzajem (np. „Widziałem/am, że dziś byłeś bardzo pomocny”).

Jeśli pracujesz z dziećmi – jako psycholog, pedagog, nauczyciel, terapeuta – dodaj to ćwiczenie do swojego zestawu narzędzi. A jeśli jesteś rodzicem – wykorzystaj „Lustro Mocy” przy porannej rutynie lub wieczornym rytuale. 

Każde dziecko zasługuje na to, by wiedzieć, że jest ważne, wartościowe i wyjątkowe.

Inną wersję tego ćwiczenia (oraz wiele innych) możesz poznać na moim szkoleniu „Interwencje terapeutyczne w pracy z dziećmi”.

emocje-dziecka-kolorowanka-odkrywam-swoje-mocne-strony-1

Masz ochotę wspierać dziecko w znajdywaniu swoich zasobów i dobrym myśleniu o sobie? Sięgnij po kolorowanki z zadaniami „Odkrywam swoje mocne strony”

zobacz więcej

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Inspiracje

Dziecko i rozwód. Z czego korzystam w pracy z dzieckiem, którego rodzice się rozwodzą? – karty pracy i książka

Pytacie często po co sięgam, gdy spotykam się z dziećmi, które mają za sobą doświadczenie...

Inspiracje

Emocje – zrób to sam DIY cz.2 – Pudełko uczuć

Kreatywny recycling, czyli jak z niepotrzebnych rzeczy zrobić fajną pomoc do pracy z dzieckiem. Tym...

Inspiracje

Konspekt zajęć grupowych „Nasze mocne strony”

Scenariusz „Nasze mocne strony” można wykorzystać realizując zajęcia z psychologiem, zajęcia z pedagogiem, zajęcia rozwijające...

Książki

Jak wytrzymać w szkole i nie zwariować. Niezbędnik nastolatka – książka dla młodzieży

Często pytacie o propozycje dla troszkę starszych dzieci. Dlatego dziś ze swoich zasobów wyszperałam poradnik...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka