Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Lustro Mocy – ćwiczenie na budowanie poczucia własnej wartości u dzieci

„Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego. Dziś pobawimy się w Lustro Mocy – odkryjemy, co w Tobie jest naprawdę super!”

To zdanie może być początkiem pięknej rozmowy z dzieckiem – rozmowy o jego mocnych stronach, wyjątkowości i tym, co w sobie lubi. Ćwiczenie „Lustro Mocy” możesz wykorzystać w gabinecie psychologicznym, na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, w klasie lub po prostu w domu. Jest proste, nie wymaga dużych przygotowań, a może przynieść zaskakująco dużo dobrego.

A dzieci często łatwiej zauważają swoje błędy niż sukcesy. Mówią o tym, co im nie wyszło, czego nie potrafią, co zrobiły źle. Rzadziej mają okazję, by zatrzymać się i nazwać to, co w sobie lubią, co potrafią, co w sobie cenią.

Ćwiczenie z lustrem działa wzmacniająco. W bezpiecznej relacji z dorosłym dziecko może usłyszeć siebie mówiącego na głos coś dobrego o sobie. A to zostaje w pamięci – zwłaszcza jeśli ćwiczenie powtarzamy regularnie.

Co będzie potrzebne?

➡️ małe lusterko (najlepiej takie, które dziecko może trzymać w rękach)

➡️ spokojna przestrzeń

➡️ gotowość dorosłego, by pomóc dziecku w nazywaniu swoich mocnych stron

Jak przeprowadzić ćwiczenie?

  • Usiądź z dzieckiem w spokojnym miejscu. Możesz powiedzieć: „Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego. Dziś pobawimy się w Lustro Mocy – odkryjemy, co w Tobie jest naprawdę super!”
  • Daj dziecku lusterko i powiedz: „Popatrz teraz w lustro i powiedz: Widzę w lustrze kogoś, kto jest…”
  • Pomóż dziecku znaleźć dobre słowo o sobie. Możesz podsunąć kilka przykładów: „miły”, „odważny”, „pomocny”, „zabawny”, „mądry”, „cierpliwy”, „twórczy”, „dzielny”, „serdeczny”, „dobry przyjaciel”.
  • Powtórzcie ćwiczenie kilka razy – z różnymi określeniami. Za każdym razem zachęcaj dziecko do spojrzenia sobie w oczy.
  • Na koniec możesz zapytać:
    Jak się czujesz, kiedy mówisz o sobie coś miłego?
    Co jeszcze byś dodał do listy swoich supermocy?

Warianty ćwiczenia

Dla młodszych dzieci: możesz rysować „lustro” na kartce i wspólnie dopisywać supermoce.

W grupie: dzieci mogą powiedzieć coś dobrego o sobie nawzajem (np. „Widziałem/am, że dziś byłeś bardzo pomocny”).

Jeśli pracujesz z dziećmi – jako psycholog, pedagog, nauczyciel, terapeuta – dodaj to ćwiczenie do swojego zestawu narzędzi. A jeśli jesteś rodzicem – wykorzystaj „Lustro Mocy” przy porannej rutynie lub wieczornym rytuale. 

Każde dziecko zasługuje na to, by wiedzieć, że jest ważne, wartościowe i wyjątkowe.

Inną wersję tego ćwiczenia (oraz wiele innych) możesz poznać na moim szkoleniu „Interwencje terapeutyczne w pracy z dziećmi”.

emocje-dziecka-kolorowanka-odkrywam-swoje-mocne-strony-1

Masz ochotę wspierać dziecko w znajdywaniu swoich zasobów i dobrym myśleniu o sobie? Sięgnij po kolorowanki z zadaniami „Odkrywam swoje mocne strony”

zobacz więcej

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Czytelnia

Jak wspierać dziecko w zmianie szkoły?

Powodów, dla których dziecko zmienia szkołę, jest wiele. Może być to na przykład zmiana miejsca...

Gry

Mindfulness. Afirmujący przyjaciele, czyli jak wykorzystać 30 kart dla dzieci wzmacniających samoocenę.

Zestaw „Mindfulness. Afirmujący przyjaciele. 30 kart dla dzieci wzmacniających samoocenę” to ciekawa i dość mało...

Czytelnia

Dlaczego ono takie jest? Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania temperamentu

Pytanie jakie czynniki wpły­wają na kształtowanie się cech temperamentu ludzi – biologiczne czy środowiskowe –...

Książki

Emocje i gesty. Uczę się rozumieć innych

Pomoc o której tym razem napiszę jest dość popularna w środowisku moich koleżanek i kolegów...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka