Emocje Dziecka - psycholog dziecięcy Anna Karcz

Jak stymulować rozwój emocjonalno – społeczny dziecka? Eksperyment!

Nie tylko z racji zawodu, jest to dla mnie niezwykle ważna sfera życia człowieka. Niestety, traktowana po macoszemu przez system edukacyjny. No bo jak to możliwe, że uczymy dziecko jak rozwiązać równanie z dwiema niewiadomymi, a nie uczymy jak radzić sobie w trudnymi uczuciami? Popatrzcie sami, tak na zdrowy rozsądek, ile razy w życiu Wam przydała się ta pierwsza, a ile razy ta druga umiejętność?

Ech, gdyby tak się dało chociaż kilkanaście minut dziennie poświęcać na edukację emocjonalną dziecka…

A może by tak przeprowadzić pewien eksperyment? I przez miesiąc znaleźć 15 minut codziennie na zadbanie o rozwój emocjonalno-społeczny dziecka.

Gdybym miała stworzyć taki plan idealny, nad czym warto w tym czasie popracować, zapewne umieściłabym w nim takie punkty:

  • rozpoznawanie i nazywanie swoich uczuć w konkretnych sytuacjach,
  • rozwijanie umiejętności panowania nad emocjami,
  • ćwiczenie podejmowania określonych czynności, które pomagają regulować emocje,
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
  • motywowanie do współdziałania,
  • wdrażanie do samodzielności (nie wyręczanie dziecka z czynności, z którymi jest w stanie sobie poradzić, dawanie możliwości samodzielnej wypowiedzi, formułowanie pytań w taki sposób, by dziecko miało szansę samo na nie odpowiedzieć),
  • akceptowanie wszystkich uczuć dziecka,
  • aktywne, wspierające słuchanie dziecka,
  • stopniowe doskonalenie umiejętności przyswajania norm i zasad społecznych,
  • rozwijanie poczucia obowiązku i odpowiedzialności,
  • uwalnianie dziecka od grania narzuconych ról w domu i szkole,
  • wspieranie procesu budowania wzajemnych relacji między ludźmi – nauczenie dzielenia się, czekania, szanowania innych, przyjmowania odpowiedzialność za swoje zachowanie,
  • uwrażliwianie na kontakt wzrokowy i słuchowy, koncentrowanie uwagi na aktualnej sytuacji, na twarzy mówiącej osoby oraz umiejętność aktywnego słuchania i wykonywania poleceń,
  • wdrażanie nawyku kończenia działań przed rozpoczęciem następnych.

Całkiem tego sporo, ale spokojnie. To sytuacja idealna, do której chcemy dążyć. Zapewne też Wasze dzieci sporo z tych punktów realizują i nie ma potrzeby ich wdrażania.

Jak zacząć? Po pierwsze, i najważniejsze – pobyć z dzieckiem. Poopowiadać mu o swoim dniu, o przeżywanych emocjach (wszystkich, tych przyjemnych i nieprzyjemnych). Pamiętajcie, że dziecko uczy się przez modelowanie, czyli naśladowanie osoby istotnej dla niego. Jeśli sami nie pokażemy dziecku, że można regulować swoimi emocjami poprzez mówienie o ich odczuwaniu, to dziecku ciężko będzie na to wpaść samemu. Mam nadzieję, że wiecie co mam na myśli 🙂 O tym, że wszystkie uczucia są nam potrzebne i nie ma nic w nich złego, dopóki kontrolujemy sposób ich wyrażania, pisałam już w poście Pozytywne strony „negatywnych” emocji.  Dlatego opowiedz swojemu maluchowi, że zdenerwowałeś się dzisiaj w pracy, bo ktoś zjadł Twój jogurt z lodówki, a Ty byłeś bardzo głodny i coraz bardziej zły. Opowiedz co zrobiłeś w tej sytuacji, jak sobie z nią poradziłeś. Pokaż, że akceptujesz wszystkie uczucia swoje i dziecka.

Jak się do tego przygotować? Proszę bardzo. Poniżej zamieszczam literaturę i pomoce, które mogą być przydatne. Warto podkreślić, że nie każda pozycja będzie równie dobrze sprawdzać się dla każdego z Was, jednak myślę, że warto wiedzieć o ich istnieniu.

Na początek może baza dla dorosłych.


Książki dla rodziców/nauczycieli, które polecam:

  • Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
    – absolutna „biblia” dla wszystkich rodziców i nauczycieli. Moim zdaniem powinna być dołączana do wyprawki dla noworodków 😉 Pozostałe książki autorek również zasługują na polecenie, ale oczywiście od czegoś trzeba zacząć.
  • Shanker S.: Self-Reg
    – rzecz o radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, samoregulacji i zarządzaniem emocjami by pomóc dziecku powrócić do stanu zrównoważenia, który jest niezbędny do jego rozwoju.
  • Steinke-Kalembka J.: Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną
    – książka, w której znajdziesz sporo o budowaniu wspierającej relacji i współdziałaniu jako kluczu do tego, by dziecku chciało się chcieć.
  • Nelsen J.: Pozytywna Dyscyplina
    – pomoże lepiej zrozumieć trudne emocje (i zachowania) dziecka oraz da konkretne narzędzia, dzięki którym będziesz mógł dać mu wspracie w ich przeżywaniu.

Ale, w tym miejscu UWAGA!!! To, że nie przeczytałeś powyższych książek nie oznacza, że nie możesz pracować z dzieckiem nad rozwojem emocjonalno-społecznym!

Co dalej? Z jakich konkretnych pomocy można skorzystać?


Książki dla dzieci, które polecam:


Karty pracy, które polecam:


Gry planszowe, które polecam:


Co z tym wszystkim zrobić? Poczytaj z dzieckiem książeczki o emocjach, wypełnijcie razem karty pracy, pograjcie w gry uczące ich wyrażania (tak, to te powyżej). Możecie także sięgnąć po bajkę „W głowie się nie mieści” i różne wydawnictwa jej dotyczące. Pobawcie się w rysowanie swoich uczuć. Pokazujcie sobie nawzajem jakie macie miny kiedy odczuwacie różne emocje.

Pomysłów jest naprawdę mnóstwo. Zachęcam do dzielenia się także swoimi poniżej, w komentarzach 🙂

Bardzo jestem ciekawa rezultatów tego eksperymentu. Jestem pewna, że uda Wam się go zrealizować 🙂

Udostępnij

Anna Karcz

Jestem psychologiem dziecięcym i specjalistą terapii pedagogicznej. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Dzieciom towarzyszę w przeżywanych trudnościach oraz pomagam w wyrażaniu emocji z nimi związanymi.

więcej o autorze

Książki

Niska samoocena u dzieci – praktyczny poradnik Margot Sunderland

Dzieci z niską samooceną nie mają zaufania do swoich umiejętności i kompetencji. Czują się nieistotne,...

Książki

Bajki – pomagajki: Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę

Metoda samoregulacji (Self-Reg) została wprowadzona przez psychologa Stuarta Shankera na podstawie naukowej wiedzy i wieloletnich...

Książki

Poznaj siebie, czyli Katarzyna Miller i Joanna Olekszyk przedstawiają karty emocji

Przyszedł do mnie ostatnio zestaw kart emocji „Poznaj siebie”, którego autorkami są Katarzyna Miller oraz...

Czytelnia

Pozytywne strony „negatywnych” emocji

Na dzień przed napisaniem tego posta w wypadku samochodowym pod Krakowem zmarł chłopak. Nie znałam...

Obserwuj mnie na Instagramie @emocjedziecka